اخبار

توسعه نسل سوم پیشخوان‌ بانک آینده

توسعه نسل سوم پیشخوان‌ بانک آینده بر اساس فناوری‌های نوین بانکداری دیجیتال تحت عنوان فناوری فراکانال است. عبارت بانکداری مبتنی بر فناوری فراکانال یا امنی‌چنل برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گروه راهکارهای کسب‌وکار اینترنتی شرکت سیسکو مطرح شد. کاربرد این عبارت به معنی شروع عصر جدیدی در بانکداری تلقی می‌شود که در این عصر، بانکداری الکترونیک سنتی که در قالب کانال‌های خدمات‌رسانی جداگانه و بدون ارتباط تعریف می‌شد، از بین خواهد رفت. مطابق تعریف سیسکو، مشتریان این دوره، مشتریان تجهیز شده‌ای هستند که مجهز به ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی همراه نظیر تلفن هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی هستند و این تجهیزات، سطح جدیدی از انتظارات را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که این انتظارات با معماری قدیمی کانال‌های ارتباطی با مشتریان قابل حصول نیست.

در بانکداری فرا کانالی یا امنی‌چنل، فرآیندهای بانکی باید به‌گونه‌ای بر روی تمامی کانال‌های ارتباطی توزیع شوند که مشتری فارغ از نوع کانال ارتباطی در هر زمان و هر مکان، امکان دریافت خدمات موردنیاز خود از بانک را داشته باشد. روند تکاملی کانال‌های ارتباطی بانک با مشتری از کانال واحد شعبه آغاز گشته، با ایجاد فرآیندهای اصلی بانکداری، روی کانال‌های جدید نیز ادامه یافته است و امروز نیاز به ساماندهی مجدد برای ایجاد معماری متمرکز بر مشتری دارد.

توسعه پیشخوان نسل سوم بانک آینده، بستری مناسب برای توسعه فناوری فراکانال و بسط آن به سایر حوزه‌های بانکداری دیجیتالی بانک آینده است. برای استقرار استراتژی امنی‌چنل، ضروری است تا در زیرساخت‌های اطلاعاتی بانک و فرآیندهای بانکی بازنگری شود و با پایش نیاز مشتریان و ترسیم سفر مشتری یا تجربه مشتری در طول دریافت خدمت، دیدگاه همه جانبه‌ای نسبت به فعالیت‌ها و رفتار مشتری ایجاد شود.

خدمات «پیشخوان مجازی» بانک آینده از آغاز فعالیت به‌طور مستمر از لحاظ کمی و کیفی، همواره افزایش یافته تا آنجا که در حال حاضر، تعداد خدمات این سامانه به ۷۰ خدمت متنوع در سه بخش، خدمات برخط (آنلاین) با ۴۲ خدمت، غیرحضوری (آفلاین) با ۸ خدمت و حضوری (ارائه خدمت در محل) با ۲۰ خدمت، در سراسر کشور در دسترس تمام مشتریان قرار دارد. نسل سوم این سامانه در تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰ عملیاتی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *