آموزش

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی چیست؟

اطلاع‌رسانی و ارتباط نزدیک با کاربران و مشتریان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر وفادارسازی مشتریان و آگاهی‌بخشی از اطلاعات جدید کسب‌و‌کار شما برای مخاطبین داشته باشد. به همین علت بازاریابی پیامکی یکی از اولین‌ و بهترین ‌روش‌های بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. امروزه شرکت‌‌‌های زیادی هستند که خدمات ارسال انبوه پیامک ارائه می‌دهند؛ اما لازم است بدانید چگونه از آن استفاده کنید که بهترین نتیجه را بتوانید برای کسب‌و‌کار خود بگیرید.

از مزایای دیگر بازاریابی پیامکی برای کسب‌وکارها می‌توان به مواردی مانند قابلیت ارسال بالا در لحظه، افزایش تعامل با مشتری و درآمد بیشتر با سرمایه کمتر اشاره کرد. همچنین پیامک یکی از راحت‌ترین کانال‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های خود مشتریان است.

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی در واقع به‌منظور برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی یا ارسال پیام‌های ارتباطی با کاربران از طریق پیامک است. به طور کلی بازاریابی پیامکی به منظور برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت پیشنهاد‌ها و نظرات کاربران، اطلاع‌رسانی به‌روزرسانی‌ها و هشدارهای مهم و حساس زمانی به کاربران است. البته یکی از نکات مهم برای دریافت نتیجه بهتر از آن، داشتن رضایت افراد از دریافت پیامک از کسب‌وکار شما است.

در ادامه می‌خواهیم به مهم‌ترین نکاتی که باعث اهمیت بازاریابی پیامکی می‌شود، اشاره کنیم:

۱- استفاده بیش از ۸۵% افراد بزرگ‌سال از تلفن‌های هوشمند:

طبق تحقیقات انجام شده اغلب افراد امروزه از گوشی‌­های هوشمند استفاده می‌کنند؛ به همین علت یکی از عالی‌ترین راه‌ها برای ارتباط مستقیم و نزدیک به مشتریان است.

۲- مکمل ایمیل بازاریابی:

شباهت‌های زیادی بین اجرای بازاریابی پیامکی و ایمیلی وجود دارد که اگر بتوانید از هر دو به صورت مکمل استفاده کنید، می‌توانید یک نتیجه فوق‌العاده داشته باشید. به طور مثال: متن‌های طولانی‌تر از طریق ایمیل ارسال شود و اعلان‌های فوری و متون کوتاه از طریق پیامک ارسال شود.

۳- نرخ تعامل بالای پیامک:

نرخ تعامل پیامک در مقابله با ایمیل اصلا قابل مقایسه نیست، به‌طوری‌که می‌توان گفت بیش از ۹۰% پیامک‌ها نهایتا تا ۳ دقیقه پس از دریافت آن‌ها خوانده می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود پیامک‌های مهم با اطلاعات حیاتی، نرخ موفقیت بالایی داشته باشند.

۴- وضعیت اینترنت:

از آنجایی که هزینه اینترنت برای برخی افراد زیاد است و با توجه به کیفیت اینترنت در ایران، ممکن است در برخی روزها و ساعات، افراد دسترسی درست به اینترنت نداشته باشند. پیامک کانال بسیار خوبی برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات مهم است.

در نهایت می‌توان گفت بازاریابی پیامکی می‌تواند هزینه‌های تبلیغات شما را کاهش دهد.

مزیت برتر بازاریابی پیامکی

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به مزیت‌های رقابتی بازاریابی پیامکی بپردازیم:

۱- ایجاد مشتریان وفادار:

بازاریابی از طریق پیامک یک راه ارتباطی و جذب مشتریان مناسب و عالی است که باعث ایجاد مشتریان وفادار نیز می‌شود. می‌توانید از طریق این روش بازاریابی در ارتباط با کار خود تبلیغات ارائه دهید و اطلاعات لازم در ارتباط با کسب‌وکار خود را ارائه دهید.

این مسئله باعث می‌شود که از طریق این ارتباط نزدیک با مشتریان و کاربران، افراد احساس قدردانی و صمیمیت بیشتری نسبت به شما داشته باشند.

۲- جذب مشتری از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان:

اگر شما یک کمپین تبلیغاتی خوب داشته باشید و پیام ارزشمند و مناسبی برای مشتریان خود ارسال کنید، افراد راجع به خدمات شما اطلاعات ارزشمندی را به دیگران اطلاع می‌دهند و این مسئله باعث بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌شود که این اتفاق، یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتریان جدید است.

۳- بهبود بخشیدن ارتباطات:

ارتباط، کلید ایجاد هر رابطه طولانی‌مدت است. برای هر کسب‌وکاری با توجه به اهمیت آن، ارزش و سود بالای روابط بین مشتری و کسب‌وکار مهم است که بتواند یک ارتباط ایمن ایجاد کند. ارسال پیامک از کسب‌وکار شما به اندازه یک پیام شخصی احساس صمیمیت و محبت ایجاد می‌کند. به طور مثال ارسال یک پیام تشکر ساده بعد از خرید، اطلاع‌رسانی وضعیت سفارش و … باعث می‌شود مشتریان احساس بهتری به شما داشته باشند. بازاریابی پیامکی روشی آسان، سریع و قابل اعتماد برای برقراری ارتباط با همه مشتریان شماست.

 ۴- راهی سریع و موثر:

بازاریابی پیامکی یک قابلیت بسیار مهم دارد که باعث می‌شود، شما در لحظه بتوانید با تعداد زیادی از مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و پیام ارسال کنید. اکثر افراد بیشترین زمان روز خود را به گوشی همراه دسترسی دارند و در لحظه چک می‌کنند. پس ارسال پیامک می‌تواند خیلی سریع پیام شما را منتقل کند.

۵- انصراف:

شما می‌توانید در برگزاری هر کمپین تبلیغاتی این فرصت را به مشتریان خود بدهید که از دریافت پیامک انصراف دهند و این باعث می‌شود که مخاطب احساس کند نظرش برای شما اهمیت دارد و جدای از آن، تنها مشتریان واقعی و وفادار شما همراه می‌مانند و پیام‌های لازم را دریافت می‌کنند.

۶- مقرون‌به‌صرفه بودن:

بازاریابی از طریق پیامک به نسبت بازاریابی سنتی و روش‌های دیگر بازاریابی دیجیتال، یک روش ارتباطی ارزان است. این مسئله به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا بتوانید با بودجه پایین‌تری نتایج بزرگی بگیرید. نکته مهم دیگر این است که بازاریابی پیامکی در حفظ محیط‌زیست نیز بسیار کمک می‌کند.

۷- واضح‌بودن پیام و هدف:

شما نهایتا در ۱۶۰ کاراکتر مجاز به ارسال پیامک متنی هستید که کاربر آن را بخواند؛ به همین علت وقتی شما به صورت مستقیم به اصل موضوع می‌پردازید، کاربران کاملا متوجه هدف و خواسته شما می‌شوند و این مسئله بسیار برای مشتری و کسب‌وکار شما مفید است.

نکات مهمی که در بازاریابی پیامکی باید رعایت کنید:

برای داشتن یک بازاریابی پیامکی خوب و عالی بهتر است یک سری نکات مهم را بدانید تا راه ارتباطی بسیار موثر و مستقیم با مشتری داشته باشید. در ادامه به مواردی اشاره کردیم که بهتر است در استراتژی اجرایی کمپین‌های پیامکی خود رعایت کنید.

۱- اجازه ارسال پیامک از مشتری:

یکی از مهم‌ترین نکات که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم این است که بهتر است از خود مخاطبین اجازه ارسال پیامک را داشته باشید تا تاثیر مثبت‌تری داشته باشد و اگر روزی مشتری و کاربر شما دریافت پیام تبلیغاتی را لغو کرد، دیگر پیام ندهید.

۲- کپی‌رایتینگ و متن پیامک قوی:

در دومین نکته می‌خواهیم به این مسئله اشاره کنیم که بسیار مهم این است که چه پیامی ارسال می‌کنید، همان‌طور که در قسمت مزیت‌ها اشاره کردیم، پیامک نرخ باز شدن بسیار بالایی دارد، اما اگر پیام مناسبی ارسال نکنید که باعث اقدام مشتری شود، فایده‌ای ندارد. بهتر است از کپی‌رایتینگ قوی در متن پیامک خود استفاده کنید.

۳- ارسال پیام در زمان مناسب:

همان‌طور که مشخص است افراد پیامک‌های خود را بیشتر از ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی بررسی می‌کنند. این مسئله همان‌طور که می‌تواند بسیار خوب و کمک‌کننده برای ارسال پیام‌های مهم و فوری باشد اگر در زمان مناسبی ارسال نشود و باعث ایجاد اختلال در تمرکز و ساعات افراد شود، می‌تواند یک مسئله ریسکی و خراب کردن چهره شما در مقابل مشتریان نیز باشد.

۴- آوردن نام شرکت در متن پیام:

افراد از سایت‌ها و شرکت‌های مختلفی خدمات می‌گیرند و این یعنی از طریق کسب‌وکارهای متفاوت که بازاریابی پیامکی دارند، در طول روز پیام دریافت می‌کنند. به همین علت مهم است که نام شرکت خود را در پیام‌های خود قرار دهید؛ زیرا پیام‌های تبلیغاتی از طریق یک شماره ارسال می‌شود و اسم شما برای شخص نمی‌رود پس مهم است که در متن اسم شرکت خود را نام ببرید.

5- درخواست CTA:

همیشه یک اقدام (کال تو اکشن) در پیامک خود داشته باشید. از مشتریان بخواهید یک قدم بعدی بردارند. می‌توانید از آن‌ها بخواهید از سایت شما بازدید کنند، یک رویداد شرکت کنند یا از کد تخفیف استفاده کنند.

چه مشاغلی می‌توانند از بازاریابی پیامکی استفاده کنند؟

همان‌طور که گفتیم ارسال پیامک هدف‌دار می‌تواند یک مکمل خوب برای دیگر فعالیت‌های شما در زمینه بازاریابی دیجیتال باشند. تفاوتی ندارد که شما یک کسب‌و‌کار کوچک داشته باشید یا مدیر یک شرکت ارتباطی بزرگ، استفاده از بازاریابی پیامکی با توجه به نیازهای کسب‌وکار شما می‌تواند بسیار کمک کند. یک سری از مشاغل هستند که می‌توانند بهره بیشتری از بازاریابی پیامکی بهره‌مند شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- فروشگاه‌های آنلاین:

اگر قصد برگزاری یک کمپین تبلیغاتی برای فروشگاه اینترنتی خود را دارید، یا می‌خواهید فاکتور سفارش یا وضعیت ارسال و… را برای مشتری خود ارسال کنید، پیامک می‌تواند یک کانال بسیار خوب برای شما باشد.

۲- شرکت‌های مسافرتی:

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین استفاده‌های پیامک برای شرکت‌های مسافرتی است؛ زیرا مسافر نیاز دارد در حال حرکت اطلاعات لحظه‌ای داشته باشد. اطلاعاتی مانند به‌روزرسانی زمان پرواز، لغو، هشدار آب‌وهوایی و موارد دیگر که می‌توانید از طریق پیامک ارسال کنید. همچنین می‌توانید استفاده تبلیغاتی مثل ارسال پروازهای لحظه آخری داشته باشید.

۳- مشاغل خدماتی که نیاز به قرار ملاقات و جلسات دارند:

شما می‌توانید با ارسال پیامک به مشتریان و کاربرانتان جلسات و قرارهای ملاقات را یادآوری کنید تا از دست ندهند. این مسئله از هزینه‌های هدررفت و عدم حضور افراد جلوگیری می‌کند. همچنین باعث ایجاد یک ارتباط درست بین شما و کاربران می‌شود.

۴- سازمان‌های بزرگ:

از آنجایی که افراد به پیامک‌های خود بیشتر دسترسی دارند تا ایمیل، بهتر است برای ارسال اطلاعات فوری از پیامک استفاده کنید تا اطمینان کامل داشته باشید که کاربران شما در بهترین زمان پیام‌های فوری را دریافت خواهند کرد.

در پایان

بازاریابی پیامکی یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر فروش و وفاداری مشتریان شما داشته باشد. شما می‌توانید با تهیه یک پنل پیامکی، برنامه بازاریابی پیامکی خود را برنامه‌ریزی کنید. ما در این نوشته به تمام نکات مربوط به بازاریابی پیامکی اشاره کنیم تا با یک دید بازی بتوانید بهترین بازدهی را از این روش بازاریابی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *